Η Κίνα τραβάει χειρόφρενο στην Boeing καθώς κλιμακώνεται ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ
Ένα αεροσκάφος Boeing 737 MAX, το οποίο προοριζόταν αρχικά για την κινεζική αεροπορική εταιρεία Xiamen Airlines, επιστράφηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες λόγω του συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο χωρών.
Το αεροσκάφος, που προσγειώθηκε στο Σιάτλ, ήταν ένα από πολλά 737 MAX που περίμεναν στο κέντρο ολοκλήρωσης της Boeing στη Zhoushan της Κίνας για τελικές εργασίες και παράδοση σε κινεζικό αερομεταφορέα, καθώς οι δασμοί για τα κινεζικά προϊόντα έφτασαν το εντυπωσιακό 145%.
Η επιστροφή του Boeing 737 MAX αποτελεί το πιο πρόσφατο σημάδι αναστάτωσης στις νέες παραδόσεις αεροσκαφών, απόρροια της κατάρρευσης του παλαιού καθεστώτος ατέλειας που ίσχυε επί δεκαετίες στη βιομηχανία αεροναυπηγικής.
Η αεροναυπηγική βιομηχανία ως παράπλευρο θύμα του εμπορικού πολέμου
Η περίπτωση του Boeing 737 MAX αποδεικνύει ότι η εμπορική αντιπαράθεση ΗΠΑ-Κίνας δεν περιορίζεται στα τυπικά "βιομηχανικά προϊόντα" ή την τεχνολογία, αλλά αγγίζει και την υψηλή αεροναυπηγική.
Κατάρρευση του duty-free status
Για δεκαετίες, η αγορά πολιτικών αεροσκαφών εξαιρούνταν από δασμούς και εμπορικούς περιορισμούς. Η επιβολή δασμών 145% σπάει αυτή τη συμφωνημένη "ουδετερότητα" και καθιστά τις αεροπορικές επενδύσεις εργαλείο πίεσης ή αντίποινων.Κίνα: από πελάτης σε στρατηγικός αντίπαλος της Boeing
Η Κίνα υπήρξε μεγαλύτερος αγοραστής αεροσκαφών Boeing μετά τις ΗΠΑ. Η αλλαγή στάσης, με ακυρώσεις ή καθυστερήσεις παραγγελιών, δείχνει πολιτική πρόθεση αποδολαριοποίησης και απεξάρτησης από την αμερικανική αμυντική-βιομηχανική σφαίρα.Άνοιγμα χώρου για την COMAC και το C919
Το πάγωμα ή η ακύρωση παραδόσεων Boeing δημιουργεί στρατηγικό κενό που η Κίνα φιλοδοξεί να καλύψει με την κρατική εταιρεία COMAC, η οποία αναπτύσσει το C919 ως εγχώρια εναλλακτική στο Boeing 737 και το Airbus A320.Διπλή απώλεια για τις ΗΠΑ:
Οικονομική: απώλεια πωλήσεων, παραγωγής και θέσεων εργασίας.
Γεωστρατηγική: μείωση επιρροής σε κρίσιμους τομείς τεχνολογίας και βιομηχανίας όπου διακυβεύονται όχι μόνο εμπορικά αλλά και συμμαχικά δίκτυα (logistics, ανταλλακτικά, συντήρηση, εκπαίδευση).
Από τον Θουκυδίδη στη Γεωπολιτική του 21ου Αιώνα
Ο άξονας της ανάλυσης που ακολουθεί αφορά το άρθρο του Νίκου Μπίστη που δημοσιεύθηκε στο TVXS . Σε μια εποχή όπου η γεωπολιτική ρευστότητα επανέρχεται στο προσκήνιο με ένταση που θυμίζει ψυχροπολεμικά μοτίβα, η ανάλυση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και της ευρύτερης στρατηγικής της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο απαιτεί
Η προσέγγιση Λάι προς τις ΗΠΑ για την ανεξαρτησία θα πλήξει τελικά την Ταϊβάν
llustration: Xia Qing/GT