Η Κίνα ΒΑΖΕΙ ΦΡΕΝΟ στις φιλοδοξίες της BlackRock για τον Διώρυγα του Παναμά
Αφἠστε το email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα.
Η Κίνα ανέστειλε μια συμφωνία ύψους 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που προωθούσε ο μεγαλύτερος διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων των ΗΠΑ, προκειμένου να επαναφέρει τα λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά υπό αμερικανικό έλεγχο, λόγω ανησυχιών για τις οικονομικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις της.
Στις αρχές Μαρτίου, ο όμιλος CK Hutchison Holdings, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, κατέληξε σε συμφωνία με κοινοπραξία υπό την ηγεσία της BlackRock για την πώληση της Hutchison Port Holdings, η οποία διαχειρίζεται 43 λιμάνια σε 23 χώρες — συμπεριλαμβανομένων δύο από τα κύρια λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά.
Η κινεζική ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού SAMR ξεκίνησε έλεγχο της πώλησης την περασμένη εβδομάδα, με το Υπουργείο Εξωτερικών να δηλώνει ότι η αντιμονοπωλιακή έρευνα αποσκοπεί στη διασφάλιση της δίκαιης λειτουργίας της αγοράς και του δημοσίου συμφέροντος.
Νωρίτερα, σε συζήτηση για τη συμφωνία, το Πεκίνο είχε εκφράσει τη «σταθερή του αντίθεση» σε απόπειρες παραβίασης των κυριαρχικών δικαιωμάτων και συμφερόντων κρατών μέσω «οικονομικού εξαναγκασμού, ηγεμονισμού και εκφοβισμού».
Η παρέμβαση της SAMR ήρθε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, καθώς η BlackRock ανέμενε να οριστικοποιήσει τη συμφωνία ήδη από τις 2 Απριλίου.
📋 Το σχέδιο του Fink
Στις 5 Μαρτίου, οικονομικά μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ ανέφεραν ότι ο CEO της BlackRock, Larry Fink, είχε διαβεβαιώσει προσωπικά τον Λευκό Οίκο πως οι λιμενικές εγκαταστάσεις στον Παναμά, τις οποίες ο Τραμπ είχε απειλήσει να “επανακτήσει”, θα μπορούσαν να αποκτηθούν χωρίς χρήση βίας.
Πηγή δήλωσε στο περιοδικό Fortune ότι η συμφωνία με τη Hutchison «δεν θα είχε πραγματοποιηθεί χωρίς τη στήριξη του Τραμπ».
Ο Παναμάς αποχώρησε από την Πρωτοβουλία Ζώνης και Δρόμου (Belt and Road) της Κίνας τον Φεβρουάριο, προκαλώντας την οργή του Πεκίνου, το οποίο κατηγόρησε την Ουάσινγκτον ότι «χρησιμοποιεί πίεση και εξαναγκασμό για να δυσφημήσει και να υπονομεύσει τη συνεργασία μέσω του Belt and Road».
🌎 Στρατηγική εμπορική αρτηρία
Εξυπηρετώντας πάνω από 14.000 πλοία ετησίως, η Διώρυγα του Παναμά είναι μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές θαλάσσιες αρτηρίες στον κόσμο, καθώς αντιπροσωπεύει το 5% του παγκόσμιου εμπορίου.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν περίπου το 70% της κυκλοφορίας στη διώρυγα, η οποία συντομεύει τη ναυσιπλοΐα μεταξύ των ανατολικών και δυτικών ακτών, ενώ διευκολύνει τις εμπορικές σχέσεις με τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών LNG και αγροτικών προϊόντων των ΗΠΑ προς την Ασία.
Για την Κίνα, η διώρυγα αποτελεί πύλη προς τη Λατινική Αμερική – μια περιοχή που προσφέρει τρόφιμα, πρώτες ύλες, ενεργειακούς πόρους αλλά και μια αγορά για τα τεχνολογικά της προϊόντα.